Nieodpowiednio dostosowane stanowisko pracy może być przyczyną wielu nieprzyjemnych schorzeń do których zaliczyć można pieczenie i łzawienie oczu, bóle głowy, dolegliwości natury psychicznej, zaburzenia krążenia, czy też dolegliwości kręgosłupa i pleców. W jakich sposób ich uniknąć?
Do konkretnych wymogów związanych ze ergonomią stanowiska pracy powinien się dostosować nie tylko pracodawca ale równie producent krzeseł i mebli biurowych. Minimalne wymiary biurka to 80cm szerokości i 120cm. długości. Z kolei dobrze dobrany fotel zapewnia przynajmniej 5 punktów podparcia oraz możliwość regulacji oparcia wraz z siedziskiem.
Chcąc siedzieć w prawidłowej pozycji powinniśmy mieć kolana ułożone poziomo do bioder, a stopy płasko oparte na podłodze. Niektóre fotele biurowe w celu zwiększenia wygody wyposażone są w poduszki równoważące ciężar ciała, można je także dokupić oddzielnie. Określona została również właściwa odległość oczu pracownika od monitora, wynosi ona od 30 do 75 cm.
Górna krawędź ekranu powinna znajdować się poniżej poziomu wzroku, a optymalny kąt nachylenia wynosi 20o do 50o. Biurka należy ustawić w taki sposób, aby od ekranów nie odbijało się żadne światło.
Odpowiednio ustawione biurka, fotele gabinetowe oraz monitory, a także krótkie przerwy pozwalające wykonać kilka relaksacyjnych ćwiczeń mogą ustrzec nas przed najpopularniejszymi schorzeniami związanymi z siedzącym trybem pracy.